germaoosterheerd.reismee.nl

Expeditie.

Op het moment ben ik koos inspiratie loos, zoveel meegemaakt vandaag maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Ik werd heerlijk om 7:45 wakker. De hele nacht doorgeslapen, en niet wakker gezongen! ā€™s Ochtends hadden we afgesproken met Jennifer om de speelweek te bespreken. De speelweek is van 16 tot 20 september. Elke dag wordt er een spelactiviteit georganiseerd voor de kinderen uit de buurt die niet op vakantie kunnen. Van vlotten bouwen tot kaarten maken. We praten wat over Nederland (want hun hebben daar ook gewoond), over Suriname en over de activiteiten. Wist je dat tafelvoetbal fietje bal genoemd wordt hierā€¦ En dat de merkspullen die je hier bij de chinees koopt allemaal nep zijn en orgchinees worden genoemd.

Daarna maken we ons klaar om naar het centrum (Paramaribo) te gaan. We willen naar de Hermitage mall, want het centrum van Paramaribo is op zaterdag dicht (erg apart!) Bij de Chinees aan de overkant stopt de bus. En niet zoā€™n bus als in Nederland, nee een klein (zelf in elkaar geflanst) busje die propvol zit.. er kunnen per rij 2 mensen aan de rechterkant zitten, en 1 aan de linkerkant, en 1 op een uitklapstoeltjeā€¦ als dit uitklapstoeltje uitgeklapt is, is er geen gangpad meer.. Zit je achterin de bus en moet je eruit, dan moeten alle mensen opstaan zodat jij eruit kan. De bus rijdt niet op tijden.. hij komt wanneer hij komt. Maar de bus kost geen drol 1,75 SRD (dat is nog minder dan 50 cent) We moeten dan ook een half uurtje wachten (gelukkig in de schaduw).

Als we erin stappen krijgen we te horen dat hij niet naar de Hermitage mall gaat. We stappen daarom maar uit in het centrum. Het centrum is druk met verkeer, afval en mensen (terwijl alles dicht is). Op elke hoek van de straat hoor je PSSSSST MOOI MEISJE. We gaan op zoek naar een pinautomaat, maar die zijn er weinig te vinden.. Anouk gaat het bij een winkeltje vragen. ā€œJa hier de straat in, rechtdoor, en dan moet je het maar even weer vragenā€ ā€œHet is wel een eindje lopenā€ Met een eindje lopen denk je als Nederlander een half uur.. hier in Suriname is dat ongeveer 10 min. Ergens in een afgelegen straatje komen we bij een ā€˜goud winkeltjeā€™. Het enige wat je er kunt doen is geld inwisselen, want gunstig was voor Anouk, maar de rest van de meiden moesten pinnen. Wij weer terug richting het centrum en opzoek naar een pinautomaat. Het zweet staat op ons voorhoofd als we aankomen bij een bank. Yes, hier kunnen we geld pinnen.. Daarna zijn we het wel weer zat.. Eerst even wat eten en drinken scoren.. bij een snacktent halen we een zakje bananen chips en een flesje water (3,50 SRD dat is nog minder dan Ć©Ć©n euro) Daarna stappen we de bus weer inā€¦ en de bus die gaat pas rijden als hij vol zit, dus dat was nog even wachten..

Als we bij onze halte komen drukken we op een belletje waardoor de bus stopt. We halen nog wat boodschappen bij de Chinees, en plukken op het terrein een kokosnoot uit de boom. Jaja we hebben op eigen kracht (met een beetje hulp van Shahiel) een kokosnoot open gemaakt.. en geloof me dat smaakt heerlijk! Naast de chinees zit een warung (eettentje) we besluiten om daar lekker te gaan eten. Ik bestel een bbq met patat, en betaal er 15 SRD voor (dit is nog geen 4 euro) Als het gebracht wordt ligt er patat met een kippenpoot en wat salade op het bord. Nou geloof me zo lekker heb ik nog nooit een kippenpoort gegeten (sorry mama). Je merkt dat de avond is gevallen, de straat honden komen tevoorschijn, en de jongens rijden rond in hun autoā€™s met keiharde muziek aanā€¦ Het nachtleven van Suriname gaat beginnen, maar ik neem toch liever een duik in het zwembad (want ik plak nog steeds van de expeditie naar het centrum van Paramaribo)

ps: op het moment is het internet zwaar *** dus ben ik lastig te bereiken via facebook of skype, maar ik probeer wel elke dag een blog te plaatsen.

Reacties op mijn oude reisblog:

Marielle schrijft:15 Sep 2013, 08:33
Standaard vaste prik, even jou blog lezen zodra de wekker gaat. Lijkt alsof je toch niet zover weg bent

Menna schrijft:15 Sep 2013, 09:40
fb aan en dan direct ff m'n nichtje d'r blog lezen
leuk wakker worden :)
jeetje zeg..in zo'n korte tijd beleef je wel van alles
hoop dat jullie gauw je draai kunnen vinden
ik wens jullie meidenheel veel succes met jullie speelweek!!
liefs xx.

Menke schrijft:15 Sep 2013, 11:03
Net als Mariel & Menna even je update lezen. Super leuk, blij te horen dat je geniet. Wat een belevenissen!! Succes met het voorbereiden van de speelweek & ik kijk weer uit naar je volgende blog. X

Mam schrijft:15 Sep 2013, 11:27
We reizen een beetje met je mee, ik ben benieuwd hoe vandaag de zondag zal zijn.
Alvast een fijne speelweek, ook dat zal anders verlopen als in Nederland, geniet ervan.liefs xxxx

Ineke vd S schrijft:15 Sep 2013, 12:26
leuk om weer te lezen hoe het is. Het lijkt wel of je er al maanden bent zoals je er over schrijft. Gezellig hoor! Veel plezier met alles hoor!!

Henny van Winden schrijft:15 Sep 2013, 12:48
Het wordt saai,..maar ook ik geniet van je blog.
Leuk om al je belevenissen te volgen,..
Geniet ervan en een leuke week en tot je volgende blog.
Xxliefs

opa en oma schrijft:15 Sep 2013, 14:37
Lieve Germa, vandaag zijn we in Bergschenhoek, dus konden ook wij je leuke verslagen lezen, net of je dicht bij bent. liefs dikke kus van Opa en Oma.

Ineke Pontier schrijft:15 Sep 2013, 14:48
Germa je schrijft erg gezellige stukjes,we lezen ze met veel plezier!!
Je maakt in een korte tijd veel mee.
Lieve groet van ons.

Tea van Veelen schrijft:15 Sep 2013, 20:57
Ook ik lees je verslagen mee, Germa, Heel leuk om je te volgen ! Geniet van alles wat er op je afkomt. Liefs !

Tamara schrijft:15 Sep 2013, 22:47
Lieve Germa,
klinkt helemaal tof zo allemaal!!!
Al wel een beetje kunnen wennen aan de Surinamers en de mentaliteit?
Ik hoop snel weer wat van jullie te lezen!!! Liefs

Mam schrijft:16 Sep 2013, 07:56
Leuke foto`s
Gefeliciteerd met je broertje.
En voor vandaag een fijne dag met de kids.
Dikke kus.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!