germaoosterheerd.reismee.nl

Ons eerste feestje.

Zoooooo, lieve kijkbuis kinderen we zitten nu al een week op Lob Makandra en ik moet zeggen het bevalt ons meer dan prima. Heerlijk warme dagen, no stress en heerlijk genieten van alles om ons heen. De kinderen, de nieuwe ervaringen.. echt alles! Het is prachtig, eigenlijk onbeschrijfelijk!

Mamaaaaaaaa nog gefeliciteerd met uw verjaardag!

51 jaar, ik hoop dat jullie een fijne dag hebben gehad.

Vandaag hebben we met de kinderen windmolentjes gemaakt vanuit een plastic fles. Echt super eenvoudig, en super leuk om te maken (ook een leuke activiteit voor in Nederland, vraag maar ff als je het wilt maken). Er waren vandaag ook 4 kinderen van ‘in de ruimte’ erbij. Dit zijn gehandicapte kinderen (lichamelijk/verstandelijk). Wat een prachtige kinderen, wat een plezier straalt er van hun gezicht af. Het maken van het molentje was erg leuk om te doen. Ik heb een klein jongetje geholpen met het maken van zijn windmolen. Het jongentje is 4 jaar oud, en kan geen woord Nederlands. Maar hij vond het prachtig om met die fles door m’n haren heen te gaan, en een brom geluid te maken. Ik bromde lekker terug, zodat hij nog harder ging lachen. Na het maken van het molentje mochten de kinderen hem verven. Dit kon ieder kind (behalve de in de ruimte kinderen) helemaal zelf, en een plezier dat ze hadden. Echt prachtig. Je hebt zo weinig nodig om een kind te laten lachen! Rennen dat ze deden om die windmolens te laten draaien. De kinderen in de rolstoelen werden geduwd, de kinderen gierden het uit van het lachen. Zo prachtig! Echt een genot om naar te kijken.

Vandaag is Joshua 15 jaar oud geworden. En omdat we uitgenodigd waren op zijn ‘feestje’ wilde we voor hem een cadeau kopen. We zouden naar de stad gaan om een cadeau te kopen.. maar we waren zo lui en moe en hadden zo geen zin. Toch na heel veel zuchten en kreunen zijn we op pad gegaan om een cadeau te halen. Net toen we het terrein af wilde lopen kwam David aanrijden. Ik greep m’n kans en vroeg ‘David kan je ons niet even naar de stad brengen?’ David ging even toestemming vragen aan zijn vader. Hij kwam even later terug en vertelde ons dat een klein stukje hier vandaan ook winkels zitten waar je cadeaus kan halen. Daar heeft hij ons heel gebracht. We hebben voor Joshua een luchtje en een voetbal pak gekocht. Door deze tijdsbesparing konden we nog heerlijk rond dobberen in het zwembad, en foto’s maken op mijn laptop. (erg grappig) Rond een uur of 7 zijn we richting het feestje gegaan. David had gezegd dat we al mochten komen, maar toen we daar aankwamen was er nog niemand.. zaten we daar als 4 Hollandse meisjes op de bank. Als snel kwamen er meer mensen van het terrein en werd het erg gezellig. We hebben heerlijk kip gegeten, rijst, macaroni en snoep. Nee aan eten geen gebrek. We mochten van alles pakken! Het is in Suriname niet gebruikelijk dat je cadeaus open maakt waar de gasten bij zijn. Dit doe je later als de gasten weg zijn. Opzich vind ik dit wel jammer, want je kan nu niet zien of hij ons cadeau leuk vond. Maar dat merken we wel als hij rond loopt in zijn voetbal pak.. We hebben met Gloria nog gesproken en die wilt ons graag meenemen naar het binnenland van Suriname voor 3 dagen. Dit pakken we natuurlijk met beide handen aan (we moeten nog even kijken wanneer we dit gaan doen) In het binnenland gaan we dorpen en scholen bezoeken, en natuurlijk van de natuur genieten! Na dat het eten op is, haalt Gloria haar gitaar en gaan we zingen voor Joshua. Lang zal hij leven, Happy birthday, Surinaams liedje, en vandaag is het een dag (door Yvonne en mij) Daarna mag hij de taart aansnijden, en delen ze het uit aan iedereen. Op een verjaardag hier mag je als gast werkelijk niks doen.

Alles word voor je gedaan! Later op de avond druppelen steeds meer mensen het huis uit, en blijven wij een beetje achter. Ook dan besluiten wij om naar ‘huis’ te gaan. We bedanken de mensen voor het heerlijke eten, en sluiten de deur achter ons. Als we aankomen bij ons huis hebben we nog helemaal geen zin om te gaan slapen. We besluiten om nog even lekker buiten te zitten. (dit was wel nodig met ons hypere gedrag) We hebben lekker over van alles gekletst en vooral flink gelachen, heerlijke meiden praat.. (sorry geen details) Het was weer een heerlijke dag op Lob Makandra, en elke dag geniet ik met volle teugen..

PS; ik heb vandaag een leguaan geaaid. Echt vet raar gevoel. Het lijkt wel stekelig, en vooral ruw.

Reacties op mijn oude reisblog:

Klaas & Roelie schrijft:20 Sep 2013, 06:31
Al weer een week in Surinama op Lob Makandra...en veel gezien/genoten....ga zo door...heel veel lol/meiden praat...tot de volgende verhaal...groeten van oom en tante oet Garrelsweer....(heb Klaas net naar vr.auto gebracht..gaat weer ritten maken in de Eemshaven)

Ineke schrijft:20 Sep 2013, 07:56
je verhaal was weer superenthousiast! vraag me af of je wel terugkomt of nog een jaartje daar blijft.... Grapje. Was gisteravond gezellig hoor bij je moeder al was ik er niet zo lang want wij hebben dus wel verplichtingen: vereniging.....Meid, geniet er lekker van en ik ben benieuwd naar je volgende avonturen!!