germaoosterheerd.reismee.nl

Positiviteit, feestjes, salsa en heerlijke stage kinderen!

17-10-13
Om een beetje positiviteit binnen de klas te brengen voor de kinderen. Heb ik een aantal dingen voor de kinderen gemaakt. Ik heb een 10en kaart gemaakt. De kinderen krijgen een sticker als ze een 10 hebben. Hierdoor worden de kinderen positief benaderd. En gaan ze er voor werken om een 10 te halen. En je merkt echt dat het werkt. Ze vinden het prachtig om te zien dat ze een sticker krijgen! Ik heb een verjaardagskalender. Ik heb een groot vel met hartjes erop gemaakt. In elk hart staat de naam van een kind en de geboortedatum. Hierdoor kunnen de kinderen zien wanneer iemand jarig is. Het is hier zo dat niet iedereen op school trakteert; vanwege geld. Maar hierdoor word de verjaardag van het kind helemaal vergeten. En dit hoort natuurlijk niet! Ook heb ik met de kinderen afspraken gemaakt. Ze hangen boven het bord. En zijn op vrolijk papier gemaakt, met tekeningen erbij. 1 Netjes zitten. 2 Goed je lessen leren. 3 Lief zijn voor elkaar. 4 Goed en snel werken. Hierdoor hebben de kinderen niet alleen regels en gaat het goed in de klas. Maar ze hebben ook leuke dingen in hun lokaal hangen. (want de lokalen hier zijn vaak kaal en leeg!)

18-10-13
Vandaag moesten de kinderen een Natuurkunde repetitie maken. Ik heb een jongen begeleid bij zijn natuurkunde repetitie. Hij heeft heel veel moeite met lezen, waardoor het voor hem moeilijk is om een repetitie te maken. Ik heb hem de vragen voorgelezen van het bord. Hij gaf mij dan antwoord op de vragen. Het antwoord heb ik op een apart blaadje ingevuld. Daarna moest hij zelf het antwoord in zijn schrift schrijven. Hij heeft uiteindelijk een 8 gehaald. Dit is voor zijn doen erg goed en trots dat hij was!
’s Avonds hadden we de verjaardag van het dochtertje van onze taxi chauffeur. Het kleine meisje werd 4 jaar. Onze taxi chauffeur zit bij ons in de kerk en had ons uitgenodigd op haar verjaardag. Het is erg leuk om bij mensen thuis te komen. Rond 19:30 uur werden we opgehaald en reden we naar het huis van Patrick. Toen we daar aankwamen zaten alle mensen gezellig buiten. We hebben netjes iedereen een hand gegeven en hebben het kleine meisje haar cadeau gegeven. Ze was er erg blij mee. We mochten een stoel kiezen en er werd ons gevraagd wat we wilde eten. Het is een Javaanse verjaardag, en daar wordt altijd erg veel gegeten. We konden uit veel dingen kiezen; we hebben gekozen voor een soep. In deze soep zat rund, maar niet alleen rund vlees.. maar ook de longen en lever. En ik moet je eerlijk zeggen het was gek maar heerlijk! Ik ben blij dat ik dat geproefd heb. Na een gezellige avond was het tijd om onze dansmoves te showen, boven bij ’t Vat! Onze trouwe chauffeur bracht ons naar de salsa-avond en daar aangekomen was het een best druk. We hebben een tijdje aan de zijkant staat kijken naar de mensen die aan het dansen waren. Op een gegeven moment werd ik de vloer op getrokken. Ik dacht HELP! Zo goed kan ik het nog niet. Maar het ging allemaal vanzelf. En daar stond ik dan midden op de dansvloer salsa te dansen. Het was erg leuk om te doen. Het was erg leuk om te kijken naar al die mensen die al super goed kunnen dansen. Ook de andere meiden werden op de dansvloer getrokken voor een dansi, dansi...

19-10-13
Vandaag is het zaterdag en we hebben totaal niet lui gedaan. Nee vandaag was het dan zover.. een officiële huiswerkdag.. ja ja het moest er een keer van komen. We moeten op onze stage school een project houden. Dit project moet gaan over Nederland. Ons thema gaat over: de winter in Nederland. Onder het genot van een heerlijke chiller en een maskertje op ons gezicht gingen we met school bezig. Ik ben erg benieuwd wat de kinderen hier in Suriname weten over de winter, en wat ze van het project vinden.
’s Avonds was het dan eindelijk zover een avond echt dansen bij Zsa Zsa Zsu. Al weken hadden we ons hier op verheugd, maar het was er nog niet van gekomen. Het was een hele gezellige avond samen met onze vriend Moreno, zeker voor herhaling vatbaar!

20-10-13
Zondag was het weer vroeg dag.. om 10 uur zaten we allemaal netjes met open ogen in de kerk. Vandaag was het in de kerk groot feest pastor Sila werd dinsdag 66 jaar en dit werd groots gevierd in de kerk met dansoptredens en zingen en nog veel meer. Er werd deze zondag gepreekt over: Exodus 3. De preek ging over de Here Jezus dat hij er altijd al is geweest. Dit kun je lezen in Johannes 8:57 en 58. Het was een hele goede preek. Na de preek konden de mensen naar voren komen die hun problemen wilde voorleggen. En van deze problemen af wilden. Anouk en ik zaten op de eerste rij in de kerk. Pastor Sila vertelde ons dat we beter even wat rijen naar achter konden gaan zitten omdat het kan voorkomen dat mensen naar achter vallen. Ik en Anouk staan op en kijken elkaar aan.. wat gaat hier gebeuren. Nou waaaaauw wat was ik in shock van alles wat er gebeurde. Mensen gingen bidden en werden gezegend. Mensen vielen omver en bleven op de grond liggen. ‘vallen in de geest’. Ik heb dit nog nooit eerder mee gemaakt.. Ik wist niet waar ik moest kijken.. Na de kerkdienst (die dit keer 3 uur duurde) gingen we weer terug naar ons huis! Zondag is voor ons echt een dag dat we even kunnen internetten en verder kunnen relaxen. Op de een of andere manier vliegt de zondag altijd om en voor je het weet is het dan al avond. ’s Avonds waren we uitgenodigd door Jennifer om de verjaardagen te vieren van oma (pastor) Sila, Terrence en Zoë (2 kleinkinderen van oma Sila). Het eten was weer goed verzorgd en het was erg gezellig, met als hoogtepunt: de stormbaan! Natuurlijk wouden de meiden van De bende van ellende wel even laten zien wat ze konden. Een beetje jammer was wel dat de stormbaan nat was en dus redelijk glad. Wat heb ik genoten van die stormbaan, even al mijn energie heb ik eruit gegooid. Samen met Terrence heb ik een wedstrijd gedaan wie het eerst over de stormbaan heen was.. de eerste keer had ik gewonnen, de tweede keer was hij sneller! Om een beetje af te koelen besloten we om een verfrissende duik te nemen in het zwembad, heeeeeerlijk!

21-10-13
Goede morgen kinderen, Goede morgen juffrouw. Hoe gaat het met jullie, GOEEDDDD. Vandaag heb ik met de kinderen Nederlands gedaan. Ze moesten de goede pv kiezen, en met de andere pv een nieuwe zin maken. De vogels vliegen/kruipen door de lucht. De baby’s kruipen over de vloer. Ik heb één als voorbeeld gebruikt op het bord. De bedoeling was dat ik zin 1 en 2 zou pakken, maar ze snapte het meteen dus ik heb zin 2 gelaten. Daarna heb ik ze zin 2 tot 5 laten maken in hun schrift. De kinderen luisterde goed, en deden goed mee. Je merkt dat de kinderen hier moeite hebben met de hij en ik vorm. Ze kunnen makkelijk ik pakt de bal opschrijven, i.p.v. ik pak de bal. Ook hebben ze moeite met lidwoorden: hond het hond. Ook heb ik met de kinderen rekenen gedaan. Het ging over de omtrek van figuren. Ik begon met de schriften op de hoek van de tafel, hierdoor was de aandacht hoog. Ik had een rondje en een vierkant op het bord getekend. Daar heb ik de omtrek van gemeten. Ik heb precies voor gedaan hoe ze het moeten doen. Daarna hebben ze som 1, 2a en 4 gemaakt. Nu is het zo dat de boeken niet optimaal zijn, er staan drukfouten in omdat ze zo vaak gekopieerd zijn. Daarom waren er lijnen van 1,5 etc. Ik merkte dat de kinderen nog niet konden rekenen met 0,5. Daarom heb ik ze laten ‘afronden’. Als het dicht bij de 1 zit mag je 1cm kiezen, zit het dicht bij de 2 dan mag je 2 cm kiezen. Het is echt vervelend dat de materialen hier op school niet goed zijn. Hierdoor is het soms echt lastig om les te geven. In Nederlands ben je gewend aan een goed boek, een kopieer machine waardoor kinderen niet alles hoeven over te schrijven.. hier moet alles met de hand.
’s Avonds was het weer tijd voor onze wekelijkse ontspanning: salsa les! We hebben weer nieuwe pasje geleerd, echt super leuk om te doen.

22-10-13
Ik vind het heerlijk om bezig te zijn op stage. De kinderen zijn enthousiast, ze doen goed mee. Ze werken heerlijk. Het zijn stuk voor stuk schatjes, die een hoop aandacht verdienen! En ze vinden mij erg interessant. Juf Germa is een schatje wordt er zelfs gezegd. Beter kan er toch niet gezegd worden! De kinderen moesten vandaag veel schrijven bij lees/aantekeningen. Sommige kinderen waren niet klaar met het overschrijven, en moesten daarom binnen blijven in de pauze. Dit vond ik niet eerlijk, want het was heel erg veel om te schrijven. Het is echt erg om te zien dat de kinderen hier alles moeten overschrijven. Schrijven tot je erbij neervalt kan je hier bijna letterlijk nemen! Ik heb met de kinderen de rekenles gedaan. Het ging over het omzetten van m naar dm en cm. De les ging erg goed. Door te laten zien op de liniaal (cm en dm) werd het duidelijk voor de kinderen. 1 dm= 10 cm en 1 m = 10 dm had ik als geheugensteun op het bord geschreven. De sommen hadden de kinderen snel af. (ze waren vandaag echt heel snel) Hierdoor heb ik som 4 als extra gegeven. Dit was van meter naar cm. De kinderen hebben goed geluisterd en deden goed mee. De directrice kwam langs om de kinderen te bekijken.. ze vond dat ze goed aan het werk waren. Dit was erg leuk om te horen! In de pauze hebben de kinderen met mijn telefoon foto’s van elkaar gemaakt. Ze gierde het uit van het lachen.. zo leuk vonden ze het. Hoe gekker hoe leuker! Om 11:30 gingen we ons project voorstellen aan directrice. Wij stonden netjes met laptop klaar om ons project te laten zien. We kregen een stoel waar we op mochten zitten. ‘Jullie mogen plaats nemen’ zei ze. Daarna hebben we ons project besproken ze was erg enthousiast. En als we wisten wat we moeten doen, hoefde ze niet alles te lezen (want dit vond ze wel erg veel!). Na 10 minuten stonden we weer buiten.. dit hadden we heel anders verwacht!

Reacties op mijn oude reisblog:

Henny schrijft:23 Oct 2013, 20:29
Hoi Germa
Eerst een berichtje dat je geen tijd hebt om je blog te schrijven en vervolgens een fantastisch lang verhaal!!Super hoor. Wat heb jij een iniatieven, leuk en goed om te lezen.
Ik was vandaag bij opa en oma. En oma kreeg toen je verrassing!
Heel attent van je ze waren heel ontroerd. Lieve meid geniet van je tijd daar,..
Liefs van ons

AKO schrijft:23 Oct 2013, 21:22
LIEVE GERMA HOE LANGER HOE BETER. LEUK DAT DE KINDEREN JOU STIJL VAN LESGEVEN MOOI VINDEN. HET IS INDERDAAD BALEN DAT ZE ALLES MOETEN OVERSCHRIJVEN, IS HIER BETER GEREGELD. KREEG ZELF VROEGER OOK STEMPELTJES IN MIJN SCHRIFT ALS IK ALLES GOED HAD GEMAAKT. LATER WERDEN DAT OOK KLEINE STIKKERTJES,DIE MOCHT JE DAN ZELF UITZOEKEN. JULLIE ETEN EN DRINKEN DAAR GOED LEES IK STEEDS, EN WORDEN VAAK GEVRAAGT VOOR FEESTJES ENZ. NEEM JE DE RECEPTEN MEE NAAR NEDERLAND, DAN KUN JE BIJ ONS IN B-HOEK DIT OOK EEN MAKEN. TOT HORENS EN EEN KNUFFEL VAN MIJ.
DOEG JE PAP

Marielle schrijft:24 Oct 08:50
Daar is weer een verhaal! Nou die soep waar je het over hebt, klinkt inderdaad heeeerlijk. hahaha not! Maar zo te horen maak je genoeg mee. Salsa dansen klinkt erg leuk! En deze zondag die je meegemaakt heb is ook een ervaring dat je niet gauw tegen zal komen. Ik ben nu aan het oppassen in Bleiswijk, zal je verhalen door papa laten uitprinten, dan kunnen we die meenemen naar opa en oma vanavond! XX

Mam schrijft:24 Oct 2013, 08:54
Allereerst gefeliciteerd met oma, ik ga er straks naar toe, maar had nu eerst tijd om jou verhaal te lezen. Wat een verhaal en wat maak jij die kinderen blij op school, ik denk dat ze nu graag naar school gaan nu jij er bent. En wat een kerkdiensten en wel van 3 uur lang dat zouden we hier niet vol houden
Blijf genieten van alles wat je meemaakt daar. De groeten aan de andere en liefs van mam xx.

Ineke Pontier schrijft:24 Oct 2013, 09:42
En gefeliciteerd met oma!!:-):-):-)

Corien schrijft:24 Oct 2013, 10:05
Hoi Germa
Zo gelijk twee verhalen erg leuk weer En wat leuk dat al die kinderen zo blij en enthousiast zijn Geniet van alles wat je meemaakt. Liefs van ons

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!