germaoosterheerd.reismee.nl

Surinaamse kokkin!

Yeaaaaaah we kunnen heerlijk een half uur langer slapen! En weet je waarom? Tegenwoordig mogen we heerlijk mee rijden in het busje van ‘in de ruimte’. Dit zijn kinderen met een lichamelijke handicap die naar school gebracht wordt. De bus komt langs onze school dus kunnen we heerlijk mee rijden. Dit scheeeeeeelt echt een hooop! Vandaag kwam er een nieuwe juf in de klas kijken. Deze juf komt voor bepaalde vakken.. Rekenen, Muziek en Aardrijkskunde. Ze kwam kennis maken.. waggelde naar voren, gaf een grote glimlach en vertelde wie ze was. De kinderen waren muis stil.. daarna vroegen ze: ‘is er dan nog wel een les die u kan geven? Echt te schattig wat er allemaal in die kinderkoppies omgaat. Ze moesten vandaag een woordjes dictee maken. Eerst moeten ze zinnen schrijven, en daarna nog losse woorden. Ik heb de schriften van de kinderen gecorrigeerd. En heb meteen een foute analyse gedaan. Dit was erg leuk om te maken. De kinderen hadden vooral moeite met de dubbel letters en de ch-g. dus vogt i.p.v vocht of slime i.p.v. slimme. De cijfers vielen me alles mee.. tussen een 10 en een 6.. ik dacht dat het veel slechter zou zijn. (want als ik soms de spelling van de kinderen in de andere schriften zie….) Vandaag met de leesles moesten ze een verhaal lezen.. het was hilarisch! Over een opa die een stekje plantte. Daarna moest hij het plantje oogsten. Maar hij kreeg hem niet uit de grond. Dus opa ging oma halen.. Oma trok aan opa en opa trok aan het plantje, maar nog steeds ging hij er niet uit. Oma ging de tuinman halen.. De tuinman trok aan oma, oma aan opa, opa aan het plantje maar het ging er niet uit. De tuinman ging de dochter halen. De dochter trok aan de tuinman, de tuinman aan de oma, oma aan opa, opa aan het plantje, maar nog steeds ging hij er niet uit. De dochter ging het hondje halen. Het hondje trok aan de dochter, dochter aan de tuinman, de tuinman aan de oma, oma aan opa, opa aan het plantje, maar nog steeds ging hij er niet uit. Het hondje ging de poes halen. De poes trok aan het hondje, het hondje aan de dochter, de dochter trok aan de tuinman, de tuinman aan de oma, oma aan opa, opa aan het plantje, maar nog steeds ging hij er niet uit. De poes ging de muis halen. De muis trok aan de poes, de poes trok aan het hondje, het hondje aan de dochter, de dochter trok aan de tuinman, de tuinman aan de oma, oma aan opa, opa aan het plantje, en toen trokken ze zo hard dat hij eruit ging… en vielen ze allemaal op de grond. Na dit gelezen te hebben moesten de kinderen dit na spelen.. ik heb nog nooit zo hard gelachen met de kinderen… hilarisch!

Eindelijk hebben we vandaag echt Surinaams eten gemaakt. Jennifer heeft ons geholpen met koken en heeft ons uitgelegd hoe we bepaalde dingen moeten klaar maken.. (dus als ik in Nederland kom kan ik Surinaams koken!) We hebben rijst met ‘tjokha’ en kip, kouseband, gebakken banaan en oker. Het was echt heerlijk. De oker was een beetje raar.. het is een groente (zoek op google) het smaakt een beetje glibberig en heeft zaadjes erin. Het was heel leuk en gezellig om een keer Surinaams te koken. Ik kan me nu officieel benoemen tot Surinaamse kokkin. Tanja en Herma verontschuldigde zich omdat ze naar een vergadering moesten.. Dus gingen wij afwassen.. dit was nog gezelliger dan het koken.. Het was zoveel afwas dat we een muziekje hebben aangezet en er maar een dansje van gemaakt hebben. Ik kan u vertellen dat na het afwassen we de grond moesten dweilen.. Maar dit kon de pret niet drukken. Na dit alles hebben we nog even een ontspannen duik genomen in het zwembad onder de sterrenhemel van Suriname.

Reacties op mijn oude reisblog:

Ineke Pontier schrijft:24 Oct 2013, 09:41
Lieve Germa, bij deze mag je bij mij een keer Surinaams komen koken !!
Weer een gezellig verhaal wat we met veel plezier lezen.
In je rugzak met verhalen zit al aardig wat in......dit pakken ze jou niet meer af.
Geniet er van,een lieve groet van ons.

AKO schrijft:25 Oct 2013, 15:33
LIEVE GER WAAR HAAL JE AL DIE INSPIRATIE. LEUK VERHAALTJE VAN OPA EN ZIJN PLANTJE, ZO ZIE JE MAAR SAMEN ZIJN ZE STERK GENOEG. OPA EN ALLE ANDER TREKKERS. OMA O HEEFT OOK EENS ZO'N VERHAALTJE ROND GESTUURT, ZAL HEM JE EEN KEER LATEN LEZEN ALS JE WEER THUIS BENT. JE KOOK KUNSTEN NEMEN HAND OVER HAND TOE, ZOU ZEGGEN LATEN WE HIER IN B-HOEK ER OOK EENS VAN GENIETEN. DAT JULLIE MEE KUNNEN RIJDEN IS LEKKER ZEG, SCHEELT HEEL WAT GESJOUW EN KLOTSENDE OKSELS ENZ. WIJ GAAN HET WEEKEND DE KLOK VERZETTEN, DUS EEN UURTJE EXTRA SLAAP. LIEVERT OP NAAR JE VOLGENDE BLOG. WE LEZEN ZE ALLEN HEEL ERG GRAAG. DIT IS HET EINDE VAN MIJN BERICHT VANDAAG.
DIKKE PAKKERT VAN JE PAP

Riet schrijft:25 Oct 2013, 22:59
Hoi Germa, weer leuk om je belevenissen te lezen!! Ik geniet er erg van. Mooi dat je het naar je zin hebt daar en fijn dat het goed gaat op school, veel liefs en de groetjes van ons, J en R XX